AKI

INOMATA

Japan
1983

Focusing on the act of “making” is not exclusive to human beings, Inomata creates art works with various species “collaboratively.” She investigates relationships between animals and human beings and the creation emerging from them.

Much of her body of work has been produced in collaboration with other creatures, such as Think Evolution, in which she transcends the enormous span of time during which evolution took place by bringing together an ammonite and an octopus, Why Not Hand Over a “Shelter” to Hermit Crabs?, in which hermit crabs move into transparent "shelters" modelled after cities of the world, Memory of Currency, in which Inomata creates pearls in the shape of portraits of people on national currencies by inserting a small, three-dimensional nucleus—a foreign body—into oyster shells, and I Wear the Dog's Hair, and the Dog Wears My Hair.

Major recent exhibitions include Roppongi Crossing 2022: Coming & Going (Mori Art Museum, Tokyo, 2022-2023), APERTO16 AKI INOMATA Acting Shells (21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Ishikawa Prefecture, 2022), Aichi Triennale 2022 (Nagoya, Aichi Prefecture, 2022), Broken Nature (MoMA, New York, U.S.A., 2020-2021), AKI INOMATA: Significant Otherness (Towada Art Center, Aomori Prefecture, 2019), The XXII Triennale di Milano (Triennale Design Museum, Milan, Italy, 2019), Toronto Biennial of Art (Toronto, Canada, 2019), Aki Inomata, Why Not Hand Over a “Shelter” to Hermit Crabs? (Musée d'arts de Nantes, France, 2018), and Thailand Biennale, Krabi 2018 (Krabi, Thailand, 2018).

Collections housing her work include those of the Museum of Modern Art in New York, the Art Gallery of South Australia, the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, and the Kitakyushu Municipal Museum of Art.

ด้วยการมุ่งประเด็นไปยังการ “สร้างสรรค์” ่ว่าไม่ได้สงวนสิทธิ์ไว้เฉพาะแค่มนุษย์เท่านั้น อิโนมาตะสร้างผลงานศิลปะด้วยการ “ร่วมมือ” กับสิ่งมีชีวิตสายพันธ์ต่าง ๆ เธอสำรวจความสัมพันธ์ระหว่างสัตว์และมนุษย์และสิ่งที่เกิดขึ้นจากความสัมพันธ์นั้น ๆ  

ผลงานส่วนใหญ่ของเธอสร้างขึ้นด้วยความร่วมมือกับสิ่งมีชีวิตต่าง ๆ เช่น ผลงาน Think Evolution ที่เธอก้าวข้ามห้วงกาลเวลาอันไพศาลของวิวัฒนาการด้วยการนำแอมโมไนท์และปลาหมึกยักษ์มารวมกัน ผลงาน Why Not Hand Over a “Shelter” to Hermit Crabs? ที่ให้ปูเสฉวนได้ย้ายไปอาศัยใน “เปลือก” โปร่งใสพิมพ์จำลองขึ้นจากเมืองต่าง ๆ ในโลก ผลงาน Memory of Currency ซึ่งอิโนมาตะได้สร้างไข่มุกที่มีรูปลักษณ์อิงจากภาพบุคคลที่ปรากฏบนสกุลเงินชาติต่าง ๆ ด้วยการใส่นิวเคลียสสามมิติขนาดเล็ก หรืออีกนัยนึงคือร่างอันแปลกปลอมลงในไปในเปลือกหอยมุก และผลงานอย่าง I Wear the Dog's Hair, and the Dog Wears My Hair

นิทรรศการสำคัญที่เธอเคยแสดงงานได้แก่ Roppongi Crossing 2565: Coming & Going พิพิธภัณฑ์ศิลปะโมริ, โตเกียว (2565-2566), APERTO16 AKI INOMATA Acting Shells พิพิธภัณฑ์ศิลปะร่วมสมัยศตวรรษที่ 21, คานาซาวะ, อิชิกาวะ (2565), เทศกาลศิลปะไอจิเทรียนนาเล่ 2565 นาโงยะ, ไอจิ (2565), Broken Nature MoMA, นิวยอร์ก, สหรัฐอเมริกา (2563-2564), AKI INOMATA: Significant Otherness ศูนย์ศิลปะโทวาดะ, อาโอโมริ (2562), เทศกาลศิลปะ The XXII Triennale di Milano พิพิธภัณฑ์ Triennale Design Museum, มิลาน, อิตาลี (2562), เทศกาลศิลปะ Toronto Biennial of Art โตรอนโต, แคนาดา (2562), Aki Inomata, Why Not Hand Over a "Shelter” to Hermit Crabs? พิพิธภัณฑ์ศิลปะ Musée d'arts de Nantes, น็องต์, ฝรั่งเศส (2561) และเทศกาลไทยแลนด์เบียนนาเล่ กระบี่  2561 กระบี่, ประเทศไทย (2561)

ผลงานของเธออยู่ในคอลเลกชั่นสะสมของพิพิธภัณฑ์ศิลปะสมัยใหม่ในนิวยอร์ก หอศิลป์เซาต์ ออสเตรเลีย พิพิธภัณฑ์ศิลปะร่วมสมัยศตวรรษที่ 21 คานาซาวะ และพิพิธภัณฑ์ศิลปะคิตะคิวชู

On Display at BAB2024