Bounpaul

Phothyzan

Laos
1979

Bounpaul Phothyzan’s sculpture, installation and land art practice are driven by social and environmental issues relevant to Laos—from deforestation to the devastating legacies of war. His recent sculptures and installations include bomb casings and rusted ordinances, which are commonly collected and repurposed by locals for a range of uses, from canoes to architectural supports. Laos is the most bombed country in the world per capita, and these casings are a part of daily life in rural and farming communities, where unexploded bombs cause an immense number of casualties every year across the country. By incorporating them into his practice, the artist creates aesthetically appealing works that comment on the nation’s turbulent history and the resilience of its people.

Story from Plateau originates from Phothyzan’s awareness of the ongoing impact of unexploded ordnance in rural Laos, particularly its devastating effects on the lives of the Lao people. Each year, individuals continue to suffer injuries and lose their lives due to the remnants of war scattered across the region. Motivated by this realization, Phothyzan embarks on a journey spanning thousands of kilometers along the Ho Chi Minh Trail, starting from the northern part of Houaphanh Province and traversing Xiangkhouang Province, Borikhamxay Province, Khammouane Province, Savannakhet Province, Salavan Province, Sekong Province, and concluding in Attapeu Province. Through extensive surveys, Phothyzan discovers that the impact of unexploded bombs exceeds his initial understanding. It leaves a profound impact on the affected communities and weighs heavily on his conscience.

The work utilizes remnants from the war, specifically bomb shells carved into shapes that narrate the tales of the Lao people. The core message Phothyzan aims to convey revolves around the immense and lasting impact of the war on individuals. Many lives have been destroyed, and many continue to suffer, facing disabilities and hardships that alter their existence permanently.

ผลงานประติมากรรม, ศิลปะจัดวาง และศิลปะที่เกี่ยวข้องกับพื้นที่ของ บุนโปน โพทิสาน ได้รับแรงบันดาลใจจากปัญหาทางสังคมและสิ่งแวดล้อมที่เกี่ยวข้องกับประเทศลาว ไม่ว่าจะเป็นการตัดไม้ทำลายป่า หรือผลกระทบรุนแรงจากสงคราม ผลงานประติมากรรมและศิลปะจัดวางล่าสุดของเขาประกอบด้วยปลอกกระสุนระเบิดที่ขึ้นสนิม ซึ่งชาวบ้านมักนำมาใช้ประโยชน์ในรูปแบบต่างๆ เช่น เรือแคนู หรือโครงสร้างอาคารต่างๆ ลาวเป็นประเทศที่มีการทิ้งระเบิดมากที่สุดในโลกเมื่อเทียบกับจำนวนประชากร และปลอกกระสุนเหล่านี้เป็นส่วนหนึ่งของชีวิตประจำวันในชนบทและชุมชนเกษตรกรรม ซึ่งระเบิดที่ยังไม่ระเบิดทำให้เกิดความสูญเสียจำนวนมากทุกปีทั่วประเทศ ศิลปินได้นำสิ่งเหล่านี้มาใช้ในผลงานของเขา เพื่อสร้างสรรค์ผลงานที่สวยงามและสะท้อนถึงประวัติศาสตร์อันวุ่นวายของประเทศและความเข้มแข็งของประชาชน

แรงบันดาลใจในการสร้างสรรค์ผลงาน Story from Plateau เกิดจากการที่ศิลปินตระหนักถึงผลกระทบต่อเนื่องของระเบิดที่ยังไม่ระเบิดในชนบทของลาว โดยเฉพาะอย่างยิ่งผลกระทบร้ายแรงต่อชีวิตของชาวลาว ทุกปี ยังคงมีผู้ได้รับบาดเจ็บและเสียชีวิตจากเศษซากสงครามที่กระจัดกระจายไปทั่วภูมิภาคศิลปินได้ออกเดินทางสำรวจเส้นทางโฮจิมินห์หลายพันกิโลเมตร เริ่มต้นจากตอนเหนือของแขวงหัวพัน และผ่านแขวงเชียงขวาง บอลิคำไซ คำม่วน สะหวันนะเขต สาละวัน เซกอง และสิ้นสุดที่แขวงอัตตะปือ ผ่านการสำรวจอย่างละเอียดศิลปินพบว่าผลกระทบของระเบิดที่ยังไม่ระเบิดนั้นมากกว่าที่เขาเข้าใจในตอนแรก มันส่งผลกระทบอย่างลึกซึ้งต่อชุมชนที่ได้รับผลกระทบ และสร้างความรู้สึกหนักอึ้งในจิตสำนึกของเขา

ผลงานชิ้นนี้ใช้วัสดุที่หลงเหลือจากสงคราม โดยเฉพาะปลอกกระสุนที่แกะสลักเป็นรูปทรงต่างๆ เพื่อบอกเล่าเรื่องราวของชาวลาว สารหลักที่ ศิลปิน ต้องการสื่อคือผลกระทบอันใหญ่หลวงและยาวนานของสงครามที่มีต่อปัจเจกบุคคล หลายชีวิตถูกทำลาย และหลายคนยังคงต้องทนทุกข์ทรมาน เผชิญกับความพิการและความยากลำบากที่เปลี่ยนแปลงชีวิตของพวกเขาไปตลอดกาล

On Display at BAB2024