Dusadee Huntrakul is a multi-disciplinary artist working across mediums of sculpture, ceramic, drawing, painting, and text. Seeking human connections that extend across time, his works span the topics of archaeology, anthropology, and basic urban ecological observation. Ever since seeing his late brother bring home funky fired ceramic pots that he made at a community college’s pottery class in the USA in 1998, something profound moved within him. He started working with clay almost twenty years ago at his uncle’s ceramic studio in Bangkok.
A graduate of the Master of Fine Arts from University of California at Berkeley in 2013, Huntrakul remains to this day, committed to using fired clay, language, and other materials to compose spaces that are familiar yet unknown. Drawing inspiration from everyday encounters and accessible experiences, the works of Huntrakul are characterized by an austere charm and refined eloquence that succinctly communicate complex ideas of critical urgency in contemporary times.
Dusadee Huntrakul has exhibited widely internationally. In addition to solo presentations in Thailand and Singapore, he has been included in numerous significant group exhibitions such as “Everyone Is an Artist” Cosmopolitical Exercises with Joseph Beuys, K20 Museum (DE, 2021), Singapore Biennale 2019 – Every Step in the Right Direction (SG, 2019), Thailand Biennale 2018 – Edge of Wonderland (TH, 2018), SUNSHOWER: Contemporary Art from Southeast Asia 1980’s to Now, Mori Art Museum (JP, 2017), and the Singapore Biennale 2013 - If the World Changed (SG, 2013). In 2015, Huntrakul was also one of the Finalists for the Sovereign Art Prize, and a Finalist for the prestigious Benesse Prize in 2019 as well. His practice is represented in the collection of the Singapore Art Museum and numerous private collections around the world. Between teaching and raising a child, he keeps a modest studio practice around the Phrakanong area in Bangkok, Thailand.
ดุษฎี ฮันตระกูล เป็นศิลปินที่ทำงานข้ามในหลายสื่อ ทั้งประติมากรรม เซรามิก ภาพลายเส้น ภาพจิตรกรรม และข้อความ ในการค้นหาความสัมพันธ์ของมนุษย์ที่เหยียดยาวผ่านกาลเวลา ผลงานของเขาครอบคลุมหัวข้อทางโบราณคดี มานุษยวิทยา เศรษฐศาสตร์ และประเด็นทางสังคมวัฒนธรรม และการสังเกตระบบนิเวศในเมืองขั้นพื้นฐาน
นับตั้งแต่ได้เห็นน้องชายผู้ล่วงลับนำไหเซรามิกรูปร่างแปลกตาที่ทำขึ้นเองในชั้นเรียนเครื่องปั้นดินเผาในวิทยาลัยชุมชนที่สหรัฐอเมริกาเมื่อปี พ.ศ. 2541 กลับบ้าน บางสิ่งบางอย่างได้ทำให้ดุษฎีรู้สึกอย่างลึกซึ้ง เขาเริ่มทำงานกับดินเหนียวเมื่อยี่สิบปีที่แล้วที่สตูดิโอเซรามิกของลุงในกรุงเทพฯ
ดุษฎีสำเร็จการศึกษาปริญญาโทสาขาวิจิตรศิลป์ จากมหาวิทยาลัยแคลิฟอร์เนีย เบิร์กลีย์ เมื่อปี 2556 เขาเลือกที่จะใช้ดินเผา ภาษา และวัสดุอื่นๆ ต่อเนื่องจนถึงทุกวันนี้เพื่อสร้างสถานที่ที่คุ้นเคยที่ยังไม่ถูกค้นพบ ด้วยแรงบันดาลใจจากสิ่งที่พบเห็นในชีวิตประจำวันและประสบการณ์ที่เข้าถึงได้ ผลงานของดุษฎีโดดเด่นด้วยเสน่ห์อันเคร่งครัดและถ้อยทีอันประณีตที่สื่อสารแนวคิดที่ซับซ้อนเกี่ยวกับความเร่งด่วนที่สำคัญในยุคปัจจุบัน
ดุษฎี ฮันตระกูล จัดแสดงนิทรรศการในระดับสากล นอกเหนือจากการนำเสนอเดี่ยวในประเทศไทยและสิงคโปร์แล้ว เขายังได้รับเชิญให้จัดแสดงผลงงานในนิทรรศการกลุ่มที่สำคัญๆ อีกหลายนิทรรศการ เช่น “Everyone Is an Artist” Cosmopolitical Practices with Joseph Beuys, พิพิธภัณฑ์ K20 (เยอรมัน, พ.ศ. 2564), Singapore Biennale 2019 – Every Step in the Right Direction (สิงคโปร์, พ.ศ. 2562), Thailand Biennale 2018 – Edge of Wonderland (ไทย, พ.ศ. 2561), SUNSHOWER: Contemporary Art from Southeast Asia 1980's to Now, พิพิธภัณฑ์ศิลปะโมริ (ญี่ปุ่น, พ.ศ. 2560) และ Singapore Biennale 2013 - If the World Changed (สิงคโปร์, พ.ศ. 2556) ในปี 2558 ดุษฎียังเป็นหนึ่งในผู้เข้ารอบสุดท้ายสำหรับรางวัล Sovereign Art Prize และ Benesse Prize อันทรงเกียรติในปี พ.ศ. 2562 ด้วยเช่นกัน
การปฏิบัติทางศิลปะของเขาปรากฏอยู่ในคอลเลกชันของพิพิธภัณฑ์ศิลปะสิงคโปร์และคอลเลกชันส่วนตัวในหลายที่ทั่วโลก ระหว่างการสอนชั้นเรียนในมหาวิทยาลัยและการเลี้ยงดูลูกชาย ดุษฎีทำงานและฝึกฝนในสตูดิโอขนาดเล็กย่านพระโขนงในกรุงเทพฯ ประเทศไทย