Kira O’Reilly is an independent artist currently based in Helsinki Finland. Her practice stems from a visual art background employing performance, sculpture, biotechnical practices, writing and experimental media with which to consider speculative reconfigurations of The Body in its most expanded sense, across multiple spaces, scales and temporalities. The origins of her work lie in the materiality and mutability of sculpture meeting radical feminist performance art as it emerged from the confluence of visual arts, experimental performance and media art, subcultures and body politics in the early ‘90s in Europe and North America. She has also worked in the biological arts with its implicit biopolitics, and the extension into bodily relations as they manifest in relations to nonhuman others, ecological considerations, and other than human environments. Since 1998 she has exhibited widely in contexts from visual art, performance art and live art, to interfaces of art, science and technology, and dance. She presents at conferences and symposia on performance and live art, science, art and technology.
The main body of her artistic practice is performance art to which she often brings a particular emphasis of physicality, which is explored over durations up to many hours. Of note is inthewrongplacness (2005), a performance for one person at a time, commissioned for HOME, London, which explored human animal and nonhuman animal relations.Stair Falling, a slow falling descent down a stair case, first performed in 2009 for Marina Abramovic Presents, Whitworth Art Gallery, Manchester International Festival.
คีร่า โอ’ไรลี เป็นศิลปินอิสระ ปัจจุบันอาศัยอยู่ในเฮลซิงกิ ประเทศฟินแลนด์ การทำงานของเธอมีภูมิหลังด้านทัศนศิลป์ การแสดง ประติมากรรม การปฏิบัติทางชีวเทคนิค การเขียน และสื่อทดลองต่างๆ เพื่อเป็นการพิจารณาการเปลี่ยนแปลงของร่าง (The Body) ในทิศทางที่กว้างมากที่สุด ทั้งในหลากหลายพื้นที่ ขนาดและกาลเวลา ผลงานของเธอมีที่มาจากสื่อประติมากรรมที่มีความผันแปรได้และให้ความสำคัญกับวัสดุ บรรจบกับศิลปะการแสดงแบบสตรีนิยมหัวรุนแรง ซึ่งได้รับอิทธิพลทั้งจากสาขาทัศนศิลป์ ศิลปะการแสดงเชิงทดลอง มีเดียอาร์ต วัฒนธรรมซับ-คัลเจอร์ และการเมืองของเรือนร่าง ในช่วงต้นทศวรรษที่ 90 ในยุโรปและอเมริกาเหนือ เธอยังทํางานด้านศิลปะที่เกี่ยวกับชีววิทยาและชีวการเมือง และการขยายไปสู่ความสัมพันธ์เกี่ยวกับร่างกาย ที่สามารถพบได้จากการพิจารณาทางนิเวศวิทยา ความสัมพันธ์กับสิ่งอื่นที่ไม่ใช่มนุษย์ และสภาพแวดล้อมอื่น ๆ ที่ไม่เกี่ยวกับมนุษย์ ตั้งแต่ปี 2541 เธอได้จัดแสดงผลงานไปหลากหลายแห่ง ในบริบทของ ทัศนศิลป์ ศิลปะการแสดง และการแสดงสด ไปจนถึงการข้ามสาขาของศิลปะ วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี และการเต้นรํา นอกจากนี้เธอยังบรรยายในสัมมนาเกี่ยวกับศิลปะการแสดง วิทยาศาสตร์ ศิลปะและเทคโนโลยีบ่อยครั้ง
เนื้อหาหลักในการสร้างสรรค์ของ โอ’ไรลี คือ ศิลปะการแสดง ซึ่งเธอมักจะเน้นเรื่องของกายภาพเป็นพิเศษ และใช้ระยะเวลาแสดงหลายชั่วโมง ผลงานของเธออาทิ inthewrongplaceness 2548 การแสดงที่ใช้คนเพียงหนึ่งคนในแต่ละครั้ง คอมมิชชั่นโดย HOME ลอนดอน ซึ่งสํารวจความสัมพันธ์ระหว่างมนุษย์ในฐานะสัตว์ กับสิ่งที่ไม่ใช่มนุษย์ เธอแสดงผลงานชื่อ Stair Falling ซึ่งปรากฎร่างที่ตกลงมาจากขั้นบันไดอย่างช้า ๆ ครั้งแรกในปี 2552 สําหรับนิทรรศการ Marina Abramovic Presents, Whitworth Art Gallery, Manchester International Festival