Menopausal Gym is a long durational performance pushing the boundaries of the female body. Through grueling exercises, crunches, and emotional expression, Kira O’Reilly embodies the chaotic and transformative experience of menopause. Witness sweat, strength, endurance, and vulnerability as the artist navigates the shifting and mutable landscape of the female body and its hormonal and endocrine realities.
Kira O'Reilly's work spans performance, sculpture, biotechnical practices, and media, exploring The Body in its broadest sense across various spaces, scales, and times. The origins of her work lie in the materiality and mutability of sculpture meeting radical feminist performance art as it emerged from the confluence of visual arts, experimental performance and media art, subcultures and body politics in the early ‘90s in Europe and North America. Since 1998 she has exhibited widely in contexts from visual art, performance art and live art, to interfaces of art, science and technology, and dance. Notable works include inthewrongplaceness, 2005, commissioned for HOME, London, which explored human animal and nonhuman animal relations; and Stair Falling, 2009, a slow falling descent down a staircase, first performed for Marina Abramovic Presents, Whitworth Art Gallery, Manchester International Festival.
Menopausal Gym เป็นการแสดงต่อเนื่องระยะยาวที่ผลักดันขอบเขตของเรือนร่างผู้หญิง คีร่า โอ’ไรลีย์ใช้การออกกำลังกายที่เหน็ดเหนื่อย ท่าครันช์ลดหน้าท้องและการแสดงอารมณ์ความรู้สึกถ่ายทอดประสบการณ์ความโกลาหลและการเปลี่ยนผ่านของวัยหมดประจำเดือน ผู้ชมงานจะได้เห็นหยาดเหงื่อ ความแข็งแกร่ง ความอดทนและความเสี่ยงสูงในขณะที่ศิลปินสำรวจภูมิทัศน์ที่เปลี่ยนแปลงไม่แน่นอนของเรือนร่างผู้หญิงและสภาพความเป็นจริงในเรื่องของฮอร์โมนและต่อมไร้ท่อ
ผลงานของคีร่า โอ’ไรลีย์มีทั้งการแสดง ประติมากรรม ปฏิบัติการทางเทคโนโลยีชีวภาพและสื่อต่าง ๆ สำรวจ “เรือนร่าง” ตามความหมายที่กว้างที่สุดในพื้นที่ ขนาดและช่วงเวลาที่หลากหลาย งานของเธอมีที่มาจากความเป็นวัตถุและความผันแปรของประติมากรรมผนวกเข้ากับศิลปะแสดงสดแนวสตรีนิยมหัวรุนแรงซึ่งเกิดมาจากการไหลรวมกันของทัศนศิลป์ การแสดงแนวทดลองและศิลปะสื่อรวมทั้งวัฒนธรรมย่อยและการเมืองเรือนร่างในช่วงต้นทศวรรษที่ 1990 ในทวีปยุโรปและอเมริกาเหนือ ตั้งแต่ปี พ.ศ. 2541 เป็นต้นมาเธอได้จัดแสดงผลงานอย่างกว้างขวางในหลายบริบททั้งที่เป็นงานทัศนศิลป์ ศิลปะแสดงสดและศิลปะสดรวมถึงการประสานกันของศิลปะ วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีรวมทั้งการเต้น ผลงานชิ้นสำคัญได้แก่ inthewrongplaceness, 2005 ซึ่งได้รับทุนสนับสนุนการสร้างสรรค์ผลงานจากโฮม กรุงลอนดอน สำรวจความสัมพันธ์ระหว่างสัตว์ที่มีความเป็นมนุษย์และสัตว์ที่ไม่มีความเป็นมนุษย์และ Stair Falling, 2009 ที่เธอเปลือยกายแล้วกลิ้งตัวลงบันไดมาอย่างช้าๆ จัดแสดงครั้งแรกในงาน Marina Abramovic Presents ที่หอศิลป์วิทเวิร์ธ ส่วนหนึ่งของเทศกาลแมนเชสเตอร์อินเตอร์แนชันแนลเฟสติวัล