Moe

Satt

The Netherlands
Myanmar
1983

Moe Satt started creating art after graduating from East Yangon University in Myanmar with a degree in Zoology in 2005 and is part of a new generation of emerging Burmese artists. In 2008, he founded and organised Beyond Pressure, an international festival of performance art in Myanmar. As a performance artist, Satt has performed in galleries and on the streets of Yangon. He has been actively participating in live arts festivals in Southeast Asia and South Asia, and on the international stage. Through his travel encounters, Satt sees the differences between performance artists from both open and those from more restricted societies. While contemplating the regional landscape of performance art and the artistic mindset of individual countries in the region, he has developed a greater understanding of his own identity as an artist and as a person.

The idea of Moe Satt’s Hunting & Dancing goes back to 2006 when he started to investigate hand gestures in the primeval human rituals of dances and hunts. The product of his early research was titled Nothing but Fingers. Central to Satt’s exploration was the cultural practices of hunter- gatherer society of Stone Age Africa, particularly their hunt, while he drew upon the performances from his native culture in Myanmar. Satt’s precise hand choreography, created by juxtaposing various hand gestures he found throughout his research, represents a variety of creatures. Hunting & Dancing: 15 Years is a sequel to Hunting & Dancing, a work he had produced one and a half decades earlier. Drawing on decades of his research, Satt continues to explore performative rituals in collaboration with dancer Liah Frank. The performance video explores how our bodies may further connect and blend hunting and dancing gestures.

โม สัทเป็นศิลปินพม่าที่ทำงานทัศนศิลป์และการแสดง เขาใช้ร่างกายของตัวเองเป็นพื้นที่สัญลักษณ์ในการสำรวจตัวตน อัตลักษณ์ การแสดงให้เห็นเป็นรูปร่างและการต่อต้านทางการเมือง เขาเป็นหนึ่งในศิลปินผู้ทำงานร่วมสมัยแนวทดลองซึ่งเป็นที่รู้จักกันดีว่าสามารถเอาชนะการเซ็นเซอร์และการกดขี่ของรัฐบาลด้วยงานมโนทัศนศิลป์ ร่างกายและอัตลักษณ์ งานของเขาใช้ท่าทางและการเคลื่อนไหวของมือ โมพูดถึงประเด็นทางสังคมและการเมืองที่มีความปลุกปั่นในประเทศเมียนมาที่ปกครองโดยรัฐบาลทหาร เขาก่อตั้ง Beyond Pressure เทศกาลศิลปะแสดงสดนานาชาติที่นครย่างกุ้ง ประเทศเมียนมา ได้เข้าร่วมเทศกาลศิลปะแสดงสดทั่วทวีปเอเชีย ยุโรปและสหรัฐอเมริกา ได้จัดแสดงในนิทรรศการกลุ่มอย่าง The Spirits of Maritime Crossing: วิญญาณข้ามมหาสมุทร กิจกรรมพิเศษในนิทรรศการศิลปะนานาชาติลาเบียนนาเล่ดีเวเน็ตเซียครั้งที่ 60 (พ.ศ. 2567) ดอคูเม็นตาครั้งที่ 15 (พ.ศ. 2565) ยกยาเบียนนาเล่ครั้งที่ 15 (พ.ศ. 2562) นิทรรศการ Political Acts: Pioneers of performance art in Southeast Asia (เมลเบิร์น, พ.ศ. 2560) เบียนนาเล่ของพิพิธภัณฑ์ศิลปะเซ็นทรัลอคาเดมีออฟไฟน์อาร์ตส์ (ปักกิ่ง, พ.ศ. 2557) และปูซานเบียนนาเล่ (พ.ศ. 2555) ผลงานของเขาอยู่ในคลังสะสมของพิพิธภัณฑ์เททโมเดิร์น พิพิธภัณฑ์ศิลปะสิงคโปร์ มูลนิธิคาดิสท์และมูลนิธิศิลปะร่วมสมัยธิสเซน-บอร์นมิสซา (TBA21) เมื่อปี พ.ศ. 2558 เขาเข้ารอบสุดท้ายรางวัลศิลปะเอเชียฮูโก บอสส์สำหรับศิลปินเอเชียรุ่นใหม่ ปัจจุบันโมเป็นศิลปินในพำนักที่ริคส์อคาเดอมี (พ.ศ. 2565-2567)

On Display at BAB2024