Body Inside T-shirt

(
2024
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
T-shirts, plaster bandages and steel, performance
Displayed at
Bangkok Art and Culture Centre

For Bangkok Art Biennale 2024, Moe Satt reinterprets his first performance piece untitled-1 in 2005, contextualizing it within the current political climate in Myanmar. In this installation, T-shirts suspended in the air reveal their empty shapes, symbolizing the ambiguous perception of Myanmar's situation by the international community—offering a glimpse but failing to convey the full reality. As a Burmese visual and performance artist, Moe Satt utilizes his body as a symbolic tool to explore themes of self, identity, embodiment, and political resistance. His work critically addresses social and political issues in military-ruled Myanmar and has been showcased in major live arts festivals across Asia, Europe, and the US. His notable exhibitions include The Spirits of Maritime Crossing (2024), Documenta 15 (2022), Biennale Jogja XV (2019), and Busan Biennale (2012). His art is held in prestigious collections, such as Tate Modern and Singapore Art Museum, and he was a finalist for the Hugo Boss Asia Art Award in 2015. He just finished an Artist Residency at Rijksakademie (2022 – 2024).

(For Bangkok Art Biennale 2024, Moe Satt performs a durational piece from October 24-26, 2024. In this performance, he will stay inside the T-shirt for an hour and move a bit, then position himself and cast his T-shirt body. Visitors are invited to use a golden pen to write or draw their hopes and beliefs related to Myanmar’s Spring Revolution on the T-shirt. The T-shirt is displayed as an installation after the performance.)

สำหรับบางกอกอาร์ตเบียนนาเล่ 2024 นี้โม สัทได้นำ untitled-1 งานศิลปะแสดงสดชิ้นแรกของเขาเมื่อปี พ.ศ. 2548 มาตีความใหม่โดยปรับบริบทตามสถานการณ์การเมืองปัจจุบันของประเทศเมียนมา งานศิลปะจัดวางนี้ประกอบด้วยเสื้อยืดหลายตัวแขวนอยู่กลางอากาศ เผยให้เห็นรูปทรงที่ว่างเปล่าสัญลักษณ์ของการที่นานาชาติรับรู้สถานการณ์ของประเทศเมียนมาแบบกำกวม เผยภาพบางส่วนแต่มิได้แสดงสภาพความเป็นจริงทั้งหมด

โม สัทเป็นศิลปินพม่าที่ทำงานทัศนศิลป์และการแสดง เขาใช้ร่างกายของตัวเองเป็นพื้นที่สัญลักษณ์ในการสำรวจตัวตน อัตลักษณ์ การแสดงให้เห็นเป็นรูปร่างและการต่อต้านทางการเมือง ผลงานของเขาวิพากษ์วิจารณ์ประเด็นทางสังคมและการเมืองของประเทศเมียนมาที่ปกครองโดยรัฐบาลทหาร จัดแสดงที่เทศกาลศิลปะแสดงสดสำคัญ ๆ ทั่วทวีปเอเชีย ยุโรปและสหรัฐอเมริกา ตัวอย่างนิทรรศการที่โดดเด่นได้แก่ The Spirits of Maritime Crossing: วิญญาณข้ามมหาสมุทร (พ.ศ. 2567) ดอคูเม็นตาครั้งที่ 15 (พ.ศ. 2565) ยกยาเบียนนาเล่ครั้งที่ 15 (พ.ศ. 2562) และปูซานเบียนนาเล่ (พ.ศ. 2555) ผลงานของเขาอยู่ในคลังสะสมของพิพิธภัณฑ์สำคัญ ๆ อย่างเททโมเดิร์นและพิพิธภัณฑ์ศิลปะสิงคโปร์ เมื่อปี พ.ศ. 2558 เขาเข้ารอบสุดท้ายรางวัลศิลปะเอเชียฮูโก บอสส์ ล่าสุดเขาเพิ่งเสร็จสิ้น
การเป็นศิลปินในพำนักที่ริคส์อคาเดอมี (พ.ศ. 2565-2567)  

(ที่บางกอกอาร์ตเบียนนาเล่ 2024 โม สัทจะแสดงอย่างต่อเนื่องระหว่างวันที่ 24-26 ตุลาคม พ.ศ. 2567 ในงานศิลปะแสดงสดนี้เขาจะอยู่ในเสื้อยืดเป็นเวลาหนึ่งชั่วโมงและเคลื่อนไหวเพียงเล็กน้อย หลังจากนั้นจะขยับตัวแล้วหล่อรูปตัวเองที่อยู่ในเสื้อยืด ผู้ชมงานสามารถใช้ปากกาสีทองเขียนข้อความหรือวาดภาพแสดงความหวังและความเชื่อที่เกี่ยวกับการปฏิวัติฤดูใบไม้ผลิที่ประเทศเมียนมาบนเสื้อยืดตัวนี้ได้ หลังจบการแสดงเสื้อยืดจะจัดแสดงเป็นงานศิลปะจัดวาง)