Pim

Sudhikam

Thailand
1973

Pim Sudhikam is a material-based artist/maker who specialized in clay-based creations. She views the act of making as a potent mode of artistic self-expression, and her works emerge from the dynamic interplay between her ideas, the inherent qualities of clay, and her craftsmanship. Inspired by industrially manufactured forms, Sudhikam is especially fascinated by the transformations and deterioration these forms undergo when exposed to the natural world. This evokes a reflection on humanity's efforts to mold and control its surroundings, juxtaposed with the ultimate supremacy of natural processes. She values the concept of engaging in dialogue with others through the medium of clay, viewing it as a vehicle for expressing and deciphering intricate phenomena. Sudhikam's diverse body of work encompasses pottery, objets d'art, sculpture, installations, site-specific permanent installations, and interactive public art projects.

Sudhikam has taken part in numerous exhibitions, symposiums, and artist residencies both within Thailand and on an international scale. Her recent works were included in Womanifesto: Flowing Connections (Bangkok Arts and Culture Center, Thailand, 2023) POTs: the Vessels , (The National Gallery Bangkok, Thailand, 2023) Alta Collezione/High Collection (Museo Raffaele Bendandi, Italy, 2023) The International Cluj Ceramics Biennale 2019 (Museum of Cluj-Napoca, Romania, 2019) One Ton (ARTIST+RUN, Thailand, 2019). Sudhikam is currently the Vice President of the International Academy of Ceramics (Geneva) and an Associate Professor of Design at Chulalongkorn University. She lives and works in Bangkok.

พิม สุทธิคำ เป็นศิลปินเครื่องปั้นดินเผาที่ยึดถือว่าวัสดุและทักษะการจัดการกับวัสดุเป็นเรื่องสำคัญ เพราะเชื่อว่า การผลิต (ด้วยมือ) คืออำนาจของปัจเจกบุคคล ปฏิสัมพันธ์ระหว่างช่างปั้นกับดินและคุณสมบัติตามธรรมชาติของมันเป็นเรื่องที่ไม่แยกขาดออกจากแนวความคิดทางศิลปะ เธอสนใจรูปทรงที่มีเค้าของวัตถุในระบบอุตสาหกรรม โดยเฉพาะเมื่อมันมีสภาวะผุกร่อนหรือถูกกลบกลืนไปในธรรมชาติ ด้วยมันแสดงถึงการยื้อยุดระหว่างความพยายามของมนุษย์ในการควบคุมหรือกำหนดสร้าง กับการดูดกลืนที่ไร้ความปราณีของกาลเวลา  บ่อยครั้งเธอพิจารณาความสัมพันธ์ระหว่างตนเองและสิ่งภายนอกผ่านกระบวนการทำงานกับดินและใช้ดินมาอธิบายปรากฏการณ์ที่เธออยากจะเข้าใจ ผลงานของเธอมีตั้งแต่ เครื่องถ้วย ศิลปะวัตถุ ประติมากรรม ศิลปะจัดวาง งานติดตั้งในพื้นที่ และโครงงานที่สร้างปฏิสัมพันธ์กับผู้ชม

เธอได้ร่วมแสดงในนิทรรศการ งานสัมมนาทางศิลปะ และโครงการศิลปินในพำนักทั้งในประเทศไทยและนานาชาติ ผลงานล่าสุดปรากฏใน Womanifesto: Flowing Connections (หอศิลปวัฒนธรรมแห่งกรุงเทพมหานคร, 2023) POTs: the Vessels , (พิพิธภัณฑ์สถานแห่งชาติ (หอศิลป์), กรุงเทพ, พ.ศ. 2566) Alta Collezione/High Collection (Museo Raffaele Bendandi, ประเทศอิตาลี, พ.ศ. 2566) The International Cluj Ceramics Biennale 2019  (Museum of Cluj-Napoca, ประเทศโรมาเนีย, พ.ศ. 2562)One Ton (ARTIST+RUN, ประเทศไทย, พ.ศ. 2562) ปัจจุบันดำรงตำแหน่งรองประธานสมาคม The International Academy of Ceramics ซึ่งตั้งอยู่ที่กรุงเจนีวา และเป็นรองศาสตราจารย์ด้านการออกแบบที่จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย พำนักและทำงานอยู่ที่กรุงเทพมหานคร

On Display at BAB2024