Som

Supaparinya

Thailand
1973

Som Supaparinya is from Chiang Mai and Lamphun, Thailand. She studied Painting in Thailand and Media Arts in Germany. Her works encompass a wide variety of mediums such as installation, objects, still and moving images produced mainly with a documentarian and experimentarian approach. The works focus on the impact of human activities on other humans and landscape through political, historical, and literary lenses. The changing landscape by various means motivated her practice. Her works are stories on noodles cultures, the change of the riverscapes, cityscapes, routes, electricity generation, resistance sites and banned books.

International art festivals and biennials Supaparinya has exhibited at include: Koganecho Bazaar 2011(Yokohama, 2011); Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions (Japan, 2012, 2018); EVA International [Ireland’s Biennial] (Limerick City, Ireland, 2018); 12th Gwangju Biennale (Gwangju, South Korea, 2018); Cairo Biennale 13 (Cairo, Egypt, 2018); Biennale Jogja Equator #5, (Yogyakarta, Indonesia, 2019); Thailand Biennale (Korat, Thailand, 2021-2022);  10th Asia Pacific Triennial, (Queensland Art Gallery & Gallery of Modern Art (QAGOMA), Brisbane, Australia, 2021-2022); Documenta 15 (Kassel, Germany, 2022).

Recent exhibitions and residencies include: Survey Show: DC Collection of 21st Century Thai Contemporary Arts (DC Collection, Chiang Mai, 2022-2023); 22nd The Silpa Bhirasri Creativity Grants Exhibition (Art-Centre Silpakorn University, Bangkok, 2023); (re)connecting.earth (02) (Biennale de l’Art et de la Nature Urbaine) – Beyond Water (Genève, Switzerland, 2023); and After Hope: Video of Resistance (Peabody Essex Museum, USA, 2023). She was a fellow of the one-year artist in residence - DAAD Artists-in-Berlin Program (Berlin, Germany, 2021-2022) and Elevation Laos (Vientiane, Laos PDR, 2023).

ส้ม ศุภปริญญาปัจจุบันอาศัยและทํางานที่จังหวัดเชียงใหม่ จบปริญญาตรีจากสาขาจิตรกรรม คณะวิจิตรศิลป์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ และเคยทํางานเป็นอาจารย์ประจําที่นั่น ได้รับการศึกษาระดับ Meisterschulerin ด้านสื่อศิลปะจาก Hochschule für Grafik und Buchkunst เมืองไลป์ซิก ประเทศเยอรมนี เธอสร้างผลงานทัศนศิลป์ที่หลากหลายรูปแบบ ตั้งแต่ศิลปะติดตั้ง รวมทั้งภาพนิ่ง และภาพเคลื่อนไหว ซึ่งมักเป็นผลงานทดลองและสารคดี ทั้งได้แสดงผลงานสู่สาธารณะในและต่างประเทศอย่างต่อเนื่อง ผลงานของเธอกล่าวถึงหลายสถานการณ์ที่ได้เผชิญ โดยสัมพันธ์กับโครงสร้างทางสังคมและการเมือง ที่มีผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม การเปลี่ยนแปลงของพื้นที่และภูมิศาสตร์ ไปจนถึง ใช้ความเป็นปัจเจกบุคคล, ประสบการณ์ตรง และการศึกษาวิจัย เป็นกรอบในการมองเพื่อสร้างผลงานศิลปะ  เช่นเรื่องวัฒนธรรมก๋วยเตี๋ยว การเปลี่ยนแปลงของภูมิทัศน์ของแม่น้ำ เมือง เส้นทาง การผลิตกระแสไฟฟ้า รวมถึง พื้นที่ขบถ และ หนังสือต้องห้าม

นิทรรศการล่าสุดที่เธอร่วมแสดง อาทิ Survey Show: DC Collection of 21st Century Thai Contemporary Arts (DC Collection, เชียงใหม่, พ.ศ. 2565-66), นิทรรศการทุนสร้างสรรค์ศิลปกรรม ศิลป์ พีระศรี ครั้งที่ 22 (หอศิลป์มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพฯ, พ.ศ. 2566), reconnecting.earth (02) (Biennale de l’Art et de la Nature Urbaine) (เจนีวา, สวิสเซอร์แลนด์, พ.ศ. 2566) After Hope: Video of Resistance (Peabody Essex Museum, สหรัฐอเมริกา, พ.ศ. 2566) นอกจากนี้เธอยังเป็นศิลปินในพำนักของโครงการเช่น DAAD Artists-in-Berlin Program (เบอร์ลิน, เยอรมนี, พ.ศ. 2564-65) และ Elevation Laos (เวียงจันทน์, สาธารณรัฐประชาชนลาว, พ.ศ. 2566)

On Display at BAB2024