The Rivers They Don’t See (แม่น้ำที่เขาไม่เห็น)

(
2024
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Video Installation
Displayed at
National Gallery of Thailand

Som Supaparinya graduated from Department of Painting, Faculty of Fine Arts, Chiang Mai University before continuing her studies in Medienkunst (Media Arts) at Hochschule für Grafik und Buchkunst (University of Graphics and Book Arts) in Leipzig, Germany. Som’s works highlight specific incidents frequently related to social and political structures impacting the environment, including changes of landscapes and geography both domestically and regionally. She often combines hands-on experiences with research into stories and collaborates with people from other fields, using various media including objects, photographs and semi-documentary videos. The Rivers They Don’t See features a journey from the Salween River along the Thailand-Myanmar border to the Ping River and the Chao Phraya River through central Thailand into the Gulf of Thailand. The video shows ordinary lifestyles of farmers, fisherfolk, villagers and workers who live with the waterways as well as their displacements due to changes of landscape caused by the macro-level human encroachment of the environment, either politically or economically driven. These reflect the use of either administrative or major land development power from the past to the present and connected to the projected future. The impacts are not only limited to the physical and visible ones but also the hidden and complicated natural, economic and political ones, greatly affecting the unpredictable. The ecosystems, cultures, lifestyles and livelihood of humans, animals and vegetation are all widely affected on an unimaginable scale, like endless ripples caused by an object being dropped onto the surface of water. The Rivers They Don’t See invites its viewers along a journey along the waterways through a semi-documentary video questioning future prediction. Who exactly are “they” who decide what to do with our natural resources?

ส้ม ศุภปริญญา จบการศึกษาจากสาขาจิตรกรรม คณะวิจิตรศิลป์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ก่อนไปศึกษาต่อด้านสื่อศิลปะ (Medienkunst) จาก Hochschule für Grafik und Buchkunst เมือง ไลป์ซิก ประเทศเยอรมนี ผลงานของส้มนำเสนอสถานการณ์ที่มักสัมพันธ์กับโครงสร้างทางสังคมและการเมือง ที่ส่งผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม การเปลี่ยนแปลงของพื้นที่และภูมิศาสตร์ทั้งในประเทศและเชื่อมโยงไปยังภูมิภาค โดยมักผสานประสบการณ์ตรงกับการศึกษาวิจัยเรื่องราวต่างๆ และทำงานร่วมกับผู้คนในศาสตร์อื่นๆ โดยสร้างเป็นผลงานที่ใช้สื่อหลากหลาย ทั้งวัตถุ ภาพนิ่งและภาพเคลื่อนไหวกึ่งสารคดี “แม่น้ำที่เขาไม่เห็น” คือการเดินทางตามสายน้ำจากลุ่มน้ำสาละวินบริเวณชายแดนไทย-เมียนมาร์ ลุ่มน้ำปิง จนถึงแม่น้ำเจ้าพระยาที่ไหลผ่านภาคกลางของไทยลงสู่มหาสมุทรที่อ่าวไทย ถ่ายทอดภาพวิถีชีวิตธรรมดาสามัญของเกษตรกร ชาวประมง ชาวบ้าน และแรงงานที่อาศัยอยู่กับสายน้ำ รวมถึงการถูกบังคับให้ย้ายถิ่นเนื่องจากการเปลี่ยนแปลงของภูมิประเทศซึ่งเกิดจากการแทรกแซงต่อสภาพแวดล้อมโดยมนุษย์ระดับมหัพภาค ไม่ว่าจะด้วยเหตุผลทางการเมือง หรือ เศรษฐกิจ ที่ล้วนสะท้อนการใช้อำนาจทางใดทางหนึ่งทั้งในเชิงการปกครองหรือโครงการพัฒนาพื้นที่ขนาดใหญ่ตั้งแต่อดีต ถึงปัจจุบัน ที่เชื่อมโยงไปยังการคาดการณ์ถึงโครงการที่จะเกิดขึ้นในอนาคต ผลกระทบจากการกระทำเหล่านี้อาจไม่ได้ปรากฏภาพทางกายภาพในวงแคบแค่ตรงหน้าเท่านั้น แต่ยังซ่อนความซับซ้อนทั้งทางธรรมชาติ เศรษฐกิจและการเมือง และเกิดผลอย่างรุนแรงต่อสิ่งที่เราไม่สามารถคาดเดาได้ ไม่ว่าจะเป็นระบบนิเวศ วัฒนธรรม วิถีชีวิต ความเป็นอยู่ของทั้งคน สัตว์ พืช ที่ล้วนกระทบกันต่อเป็นวงกว้างเชื่อมโยงกันไปสุดจะคะเนถึง ราวกับการโยนวัตถุลงบนผิวน้ำที่อาจส่งแรงกระเพื่อมไหวต่อไม่สิ้นสุด “แม่น้ำที่เขาไม่เห็น” ชวนให้ผู้ชมเดินทางไปตามสายน้ำผ่านวีดีโอเชิงสารคดีที่ตั้งคำถามกับการคาดการณ์ในอนาคตว่าใครบ้าง คือ “เขา” ผู้ที่ตัดสินใจว่าจะทำอะไรกับทรัพยากรธรรมชาติของเรา