For BAB 2024, Telle mère tel fils (Like Mother Like Son) contains three airplanes with cockpits and tails with inflated felt. The twisted and entangled disembodied
parts make them look like snakes, as if the mechanical technology turned back to primitive nature. The folding recall the artist’s mother’s technique of making
sheets of pastry. Abdessemed’s reference to his mother and her cooking leads us to comfort and maternal link between son and mother as in his work Bourek (2005).
By changing the common phrase from 'like father like son' to 'like mother like son,' the artist transforms metal debris into meaningful and personal experience, where
the symbolic figure of the mother is central.
Born in 1971 in Constantine (Algeria), Abdessemed is a French artist who works in drawing, sculpture, installation, performance and video. Renowned for his topics
related to violence, Abdessemed explores the wounds of our present, his works embody the fragility of life but are deeply imbued with beauty and poetry. His solo and group exhibitions include Echigo Tsumari Triennale, Istanbul Biennial, Venice Biennale, Havana Biennial, Gwangju Biennale, Sao Paulo Biennial, Yokohama Triennale. His works are in collections of Museum of Modern Art, Paris; Georges Pompidou Centre; Foundation of Francois Pinault; Museum of
--
Telle m.re tel fils, 2008
Airplanes, felt, aluminium, metal
Installation view at Myth/ History:
Yuz Collection of Contemporary Art at Yuz Museum, Shanghai in 2014Photo by JJYPHOTO
Courtesy of Yuz Museum and Yuz Foundation
อับเดสเซเหม็ดเกิดเมื่อปี พ.ศ. 2514 ที่เมืองกงส์ต็องตีน (ประเทศอัลจีเรีย) ศิลปินฝรั่งเศสผู้นี้ทำงานภาพวาด ประติมากรรม ศิลปะจัดวาง การแสดงและวีดิทัศน์ อับเดสเซเหม็ดเป็นที่รู้จักกันดีจากเนื้อหาของงานที่เกี่ยวข้องกับความรุนแรง เขาสำรวจบาดแผลในปัจจุบันของเรา งานของเขาทำให้ความเปราะบางของชีวิตเป็นรูปเป็นร่างขึ้นมาแต่ก็มีความงดงามและกวีนิพนธ์แทรกอยู่ทั่ว
นิทรรศการเดี่ยวและกลุ่มของเขา อาทิ เอจิโกะสึมาริเทรียนนาเล่ อิสตันบูลไบเอนเนียล เวนิสเบียนนาเล่ ฮาวานาไบเอนเนียล ควังจูเบียนนาเล่ เซาเปาโลไบเอนเนียลและโยโกฮามะเทรียนนาเล่ เป็นต้น ผลงานของเขาอยู่ในคลังสะสมผลงานของพิพิธภัณฑ์ศิลปะสมัยใหม่แห่งกรุงปารีส ศูนย์ศิลปวัฒนธรรมแห่งชาติฌอร์ฌ ปงปีดู มูลนิธิฟรองซัว ปีโน พิพิธภัณฑ์ศิลปะสมัยใหม่และร่วมสมัย (MAMCO) นครเจนีวาและพิพิธภัณฑ์ศิลปะ
ร็อคบันด์แห่งนครเซี่ยงไฮ้
ที่ BAB 2024 นี้งาน Telle mere tel fils (เหมือนแม่เหมือนลูกชาย) ประกอบด้วยเครื่องบินจำลองสามลำ ห้องนักบินและหางมีผ้าสักหลาดเป่าลม ส่วนต่าง ๆ ที่ถูกแกะออกมาแล้วบิดให้พันกันยุ่งทำให้เครื่องบินดูเหมือนงูราวกับว่าเทคโนโลยีกลศาสตร์ได้ย้อนกลับไปสู่ธรรมชาติดั้งเดิม การพับกระป๋องมีที่มาจากเทคนิคการทำแผ่นรองขนมของคุณแม่ศิลปิน การที่อับเดสเซเหม็ดอ้างถึงมารดาและการทำอาหารของท่านนำเราไปสู่ความอบอุ่นและสายใยระหว่างลูกชายกับแม่ที่ปรากฏในงาน Bourek, 2005 ของเขา ด้วยการเปลี่ยนวลีที่ใช้กันทั่วไปอย่าง “like father like son” (เหมือนพ่อเหมือนลูกชาย) ให้เป็น “like mother like son” (เหมือนแม่เหมือนลูกชาย) ศิลปินได้แปรรูปเศษโลหะเป็นประสบการณ์ส่วนตัวที่มีความหมาย มีรูปเชิงสัญลักษณ์ของแม่เป็นศูนย์กลาง
อับเดสเซเหม็ดสร้างความหมายโดยนัยเกี่ยวกับความใคร่แบบกำกวมขึ้นระหว่างเครื่องบินกับความเป็นแม่ รูปทรงที่เหมือนงูกับองคชาต การขึ้นบินกับเครื่องบินตก “เหมือนแม่เหมือนลูกชาย”มีความหมายเปลี่ยนไปในบริบทการเมืองไทยจากการสืบทอดอำนาจในตระกูลแบบ “เหมือนพ่อเหมือนลูกสาว”
--
Telle m.re tel fils, 2008
Airplanes, felt, aluminium, metal
Installation view at Myth/ History:
Yuz Collection of Contemporary Art at Yuz Museum, Shanghai in 2014Photo by JJYPHOTO
Courtesy of Yuz Museum and Yuz Foundation