Suskewiet Visions

(
2022
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Sound installation, bird cages, wooden sticks, wall drawing, framed watercolour drawings and video documentation
Displayed at
Museum Siam, Discovery Museum

David Shongo is a Congolese composer and visual artist, working through musical performances and audio-visual installations. Shongo uses archives, sounds, and images from his environment to create interactive sound and visual architectures. Filip Van Dingenen is a multidisciplinary artist, whose works are always social and environmental relevance, within the themes of recreation, heritage and education. His oeuvre stands alongside the specific object-oriented making of art. Suskewiet Visions is a collaborated project departing from the folkloristic tradition of Suskewiet, an animal sport practiced in the region of Southwest Flanders in which male finches to compete for the higher number of birdcalls. It observes the serial and particular mathematical markings on black wooden sticks which are traditionally used for counting, and reimagines them as temporal ephemera scores produced along the River Lys as source for a future algorithmic sound composition. The project explores how the protocols of a game in between human and caged birds be a staring point to develop a universal tool to learn and listen differently to our environment, re-contextualising folklore to reveal the potential to harmonise our dominant relation towards the nonhuman.

เดวิด ชองโกเป็นนักประพันธ์ดนตรีและศิลปินชาวคองโกผู้ทำการแสดงดนตรีและงานศิลปะจัดวางทางภาพและเสียง ชองโกใช้คลังข้อมูลเอกสาร เสียงและภาพจากสิ่งแวดล้อมรอบตัวเขาสร้างสถาปัตยกรรมทางภาพและเสียงที่มีปฏิสัมพันธ์กับผู้ชมงาน ฟิลิป ฟาน ดิงเงอเนนเป็นศิลปินที่ทำงานสหสาขา สร้างผลงานที่เกี่ยวข้องกับสังคมและสิ่งแวดล้อมเสมอมาด้วยแก่นความคิดเรื่องการสร้างใหม่ มรดกตกทอดและการศึกษา ผลงานศิลปะของมีความสำคัญพอ ๆ กับกระบวนการสร้างงานศิลปะที่เน้นวัตถุ Suskewiet Visions เป็นงานที่ทั้งสองทำร่วมกัน มีที่มาจากประเพณีพื้นบ้านที่มีชื่อว่าซุสเคเวียต (Suskewiet) กีฬาที่ใช้สัตว์ซึ่งเล่นกันในภูมิภาคแฟลนเดอส์ตะวันตกเฉียงใต้ นกฟินช์ตัวผู้แข่งกันว่าตัวไหนจะร้องหาคู่มากครั้งที่สุด งานชิ้นนี้เฝ้าดูการนับคะแนนแบบต่อเนื่องและมีลักษณะเฉพาะบนแท่งไม้สีดำซึ่งใช้นับมาตั้งแต่เดิมแล้วนำมาจินตนาการใหม่เป็นเสียงของสิ่งที่สร้างขึ้นมาใช้ชั่วคราวตามแม่น้ำลิส แหล่งองค์ประกอบเสียงแบบอัลกอริธึมสำหรับอนาคต งานชิ้นนี้สำรวจวิธีที่เกณฑ์วิธีของการแข่งขันซึ่งมีมนุษย์และนกในกรงอาจเป็นจุดเริ่มต้นของการพัฒนาเครื่องมือสากลขึ้นเพื่อศึกษาและฟังเสียงสิ่งแวดล้อมรอบตัวเราแบบที่แตกต่างออกไป ปรับบริบทคติชาวบ้านใหม่เพื่อแสดงศักยภาพของการที่มนุษย์เราจะเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันกับสิ่งที่ไม่ใช่มนุษย์ได้