สีทันดรสันดาป (Fish, Fire, Fallout)

(
2024
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Installation with 3 resin and silicone sculptures, 4 resin sculptures, giclée print paper, digital print on canvas, vintage photo album and single-channel video
Displayed at
Wat Phra Chetuphon Wimon Mangkhalaram Rajwaramahawihan

Nakrob Moonmanas creates contemporary artworks from segments of history and literature entangled with narratives and world history. With the practice of collage, he navigates and recreates memories. His works are like alternative narratives, prompting the viewers’ reexamination of their past.

In BAB 2024, apart from his collaboration with Chitti Kasemkitvatana, Nakrob presents two other works. At the Siwamokhaphiman Hall, National Museum Bangkok, his Fish, fire, fallout merges the museum’s history with the concept of doomsday according to Traibhumikatha as well as environmental crises in this age of Anthropocene through fish sculptures, ancient artefacts and mixed media. Meanwhile, for Là, in the trapeziums at the Northern Chapel in the Temple of the Reclining Buddha, he draws inspiration from historical scriptures, sculptures and drawings from the reign of King Nangklao (Rama III) concerning foreigners and foreign lands known by Siamese people in the last century. Nakrob’s video work here is accompanied by a singing voice from a rearranged major western opera, reflecting the westerners’ views on the East.

นักรบ มูลมานัส สร้างงานศิลปะขึ้นจากชิ้นส่วนของประวัติศาสตร์และวรรณคดีที่พัวพันไปกับเรื่องเล่าต่างๆ และประวัติศาสตร์โลก ศิลปินใช้วิธีการตัดปะ (Collage) ในการสำรวจและสร้างภาพความทรงจำขึ้นมาใหม่ ผลงานเหล่านี้เสมือนเป็นเรื่องเล่าทางเลือกที่เชื้อเชิญให้ผู้ชมได้ใคร่ครวญถึงเรื่องราวในอดีตอีกครั้ง

ใน BAB 2024 นอกจากผลงานที่สร้างสรรค์ร่วมกับจิตติ เกษมกิจวัฒนาแล้ว นักรบยังนำเสนอผลงานอีก 2 ชิ้น ได้แก่ สีทันดรสันดาป (Fish, fire, fallout) จัดแสดงในพระที่นั่งศิวโมกขพิมาน พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ พระนคร ที่ผสานประวัติศาตร์ของพิพิธภัณฑ์ เข้ากับจุดสิ้นสุดของโลกตามคติไตรภูมิ กับทั้งวิกฤตการณ์ทางสิ่งแวดล้อมในโลกมนุษยสมัย (Anthropocene) เข้าด้วยกันผ่านประติมากรรมปลา โบราณวัตถุ และสื่อผสม ในขณะที่ผลงาน คางหมู,โลกา, ราหู (Là, in the trapeziums) จัดแสดงที่วิหารทิศเหนือ วัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม ได้รับแรงบันดาลใจจากจารึก รูปปั้น และภาพวาดสมัยรัชกาลที่ 3 ในวัดโพธิ์ที่ว่าด้วยชาวต่างชาติและดินแดนที่ชาวสยามรู้จักเมื่อศตวรรษที่แล้ว นักรบนำเสนอภาพเคลื่อนไหวพร้อมเสียงร้องที่ร้อยเรียงขึ้นจากอุปรากรเรื่องสำคัญของโลก อันสะท้อนมุมมองที่ชาวตะวันตกนึกคิดเกี่ยวกับโลกตะวันออก