Precious. Rare. For Sale.

(
2023
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Displayed at
National Gallery of Thailand

Lêna Bùi works primarily with painting and video. Her work moves back and forth between various cultures and values, sometimes comparing and contrasting to better understand the socio-political make-up of the society she lives in and how that shapes the way we move forward as a whole. She’s deeply interested in nature, our position as a part of it and a separation from it, our reliance on it, our altercation of it, our respect for it as well as our disrespect.

Precious. Rare. For Sale. explores the representations and exploitations of nature as depicted in Vietnamese moving images mainly from the 1990s. By juxtaposing diverse scenes—mythical beasts, wartime narratives, social realist tragedies, and even a French portrayal of the Vietnamese “primitive” jungle—Bùi illustrates how these images are shaped by shifting socio-political contexts. Moreover, the film contrasts these historical representations with today’s vlog imagery, often used to fuel property development.

In contrast to the striking footage, Bùi’s delicate ink and watercolor paintings on silk portray landscapes and natural elements, such as the sun, wind, air, water, and earth. The works also feature a scene from Tra Vinh in the Mekong Delta, drawing attention to the recent climate difficulties in the region, including droughts and the human-caused destruction of the ecosystem.

Bùi’s exhibited widely including at the Nguyen Art Foundation, Vietnam (2024); with Delfina Foundation, London (2023); at Asian Film Archive, Singapore (2023); Jeju Biennale, South Korea (2022); Sharjah Art Foundation, UAE (2018); Haus der Kulturen der Welt, Germany (2017), among others.

เลน่า บุยทำงานจิตรกรรมและวีดิทัศน์เป็นหลัก ข้ามวัฒนธรรมและค่านิยมต่าง ๆ กลับไปกลับมา บางครั้งก็เปรียบเทียบความเหมือนและความแตกต่างเพื่อให้เข้าใจพื้นฐานทางสังคมการเมืองของสังคมที่เธออยู่และผลกระทบที่มีต่อวิถีชีวิตของพวกเราทุกคนในอนาคตได้ดียิ่งขึ้น เธอสนใจเรื่องธรรมชาติอย่างลึกซึ้ง สถานะของมนุษย์เราในการที่เป็นส่วนหนึ่งของธรรมชาติและการแยกจากธรรมชาติ การที่เราต้องพึ่งพาธรรมชาติ การที่เราเปลี่ยนแปลงธรรมชาติ การที่เราเอาใจใส่รวมทั้งการที่เราไม่เอาใจใส่ธรรมชาติ

งาน Precious. Rare. For Sale สำรวจการแสดงและการหาประโยชน์จากธรรมชาติในภาพยนตร์และโทรทัศน์ของเวียดนามในช่วงทศวรรษที่ 1990 เป็นหลัก ด้วยการตัดต่อภาพที่มีความหลากหลายเข้าด้วยกันทั้งสัตว์ในตำนาน เรื่องเล่าสมัยสงคราม โศกนาฎกรรมทางสังคมที่สมจริงรวมทั้งการแสดงภาพป่าเวียดนามแบบ “ดั้งเดิม”  บุยได้แสดงให้เห็นว่าภาพเหล่านี้เกิดจากบริบททางสังคม-การเมืองที่เปลี่ยนแปลงไป นอกจากนั้นภาพยนตร์ยังเปรียบเทียบภาพประวัติศาสตร์เหล่านี้กับภาพจากวล็อกในปัจจุบันซึ่งมักใช้เพื่อประโยชน์ในการพัฒนาอสังหาริมทรัพย์

บุยสร้างความแตกต่างจากภาพที่โดดเด่นเหล่านี้ด้วยภาพเขียนสีหมึกและสีน้ำซึ่งแสดงวิวทิวทัศน์และองค์ประกอบทางธรรมชาติ เช่น ดวงอาทิตย์ สายลม อากาศ น้ำและพื้นดิน นอกจากนั้นฉากหนึ่งยังเป็นภาพจากจังหวัดจ่าวิญบริเวณดินดอนสามเหลี่ยมปากแม่น้ำโขงซึ่งทำให้ผู้ชมสนใจปัญหาภูมิอากาศที่เกิดขึ้นในระยะหลังที่ภูมิภาคนี้ ทั้งภัยแล้งและความเสียหายของระบบนิเวศที่เกิดจากน้ำมือมนุษย์

บุยแสดงผลงานอย่างแพร่หลายเช่นที่มูลนิธิศิลปะเหงียน (เวียดนาม, พ.ศ. 2567) มูลนิธิเดลฟินา (ลอนดอน, พ.ศ. 2566) หอภาพยนตร์เอเชีย (สิงคโปร์, พ.ศ. 2566) เจจูเบียนนาเล่ (เกาหลีใต้, พ.ศ. 2565) มูลนิธิศิลปะชาร์จาห์ (สหรัฐอาหรับเอมิเรตส์, พ.ศ. 2561) เฮาส์ออฟเวิร์ลด์คัลเชอรส์ (เยอรมนี, พ.ศ. 2560) และอื่น ๆ