The Engineers

(
2024
)
<
1
/
2
3
>
Artwork Details
Burnt Neem, burnt linen
Displayed at
Wat Bowonniwetwiharn Ratchaworawiharn

In The Engineers, Cole Lu challenges the idea of engineers as the architects of humanity and explores the origins of our social hierarchy. Conceived as a site-specific installation at the Museum and Library of Wat Bowonniwet Vihara Rajavaravihara, the work features two large-scale, free-standing entries that echo the space’s original architecture. These arched gateways are crafted and burned from Neem wood (Sao Dao) and linen, acting as portals and evoking an infinite cycle of birth and death. Using fire to mark his gestures, Lu further investigates the roots of storytelling through his research into historical texts, religious scriptures, mythologies, and ancient artifacts, engaging our understanding of time travel, history, memory, and home.

Cole Lu is an artist and writer who uses fire as a physical and philosophical approach to weave between historical, literary, and personal narratives. Across burnt wood panels, linen, engraved metal, and concrete, his visual landscapes revisit the discovery of fire, the birth of civilization and hierarchies, and prehistoric thought. Inspired by sources ranging from ancient cave markings and Greek mythology to twentieth-century art, literature, and popular sci-fi cinema, Lu reimagines existing narratives through his own lived experiences. Recent solo exhibitions include The Temple of Sleep (Chapter NY, 2022), Millennium Approaches (Nir Altman, 2022), Amnesia (Herald St, 2024), and Stoicheion (ICA Maine, 2024). His publication Smells Like Content (Endless Editions, 2015) belongs to the collection of The Museum of Modern Art Library.

ในงาน The Engineers โคล ลู่ท้าทายความคิดที่ว่าวิศวกรเป็นสถาปนิกของมนุษยชาติและสำรวจต้นกำเนิดของความเหลื่อมล้ำทางสังคม งานศิลปะจัดวางเฉพาะที่นี้จัดแสดงที่พิพิธภัณฑ์และห้องสมุดเจ้าอาวาสวัดบวรนิเวศวิหารราชวรวิหาร ประกอบด้วยงานลอยตัวขนาดใหญ่ 2 ชิ้นซึ่งสะท้อนลักษณะทางสถาปัตยกรรมเดิมของพื้นที่ ซุ้มประตูรูปโค้งนี้ทำจากไม้สะเดาและลินินเผาเป็นทางเข้าออกและทำให้นึกถึงวัฏจักรอันไม่รู้จบของการเกิดและดับ ลู่ใช้ไฟกำหนดท่าทางเฉพาะตัว เขาสำรวจต้นกำเนิดการเล่าเรื่องด้วยการค้นคว้าเอกสารทางประวัติศาสตร์ คัมภีร์ทางศาสนา เทวตำนานและโบราณวัตถุ สร้างความเข้าใจให้เราในเรื่องการเดินทางข้ามเวลา ประวัติศาสตร์ ความทรงจำและบ้าน

โคล ลู่เป็นศิลปินและนักเขียนผู้ใช้ไฟในการทำงานในเชิงกายภาพและปรัชญาเพื่อเชื่อมโยงเรื่องเล่าทางประวัติศาสตร์ วรรณกรรมและส่วนตัว บนแผ่นไม้เผาไฟ ผ้าลินิน โลหะแกะลายและคอนกรีตภาพในงานของเขานำเรื่องการค้นพบไฟ ต้นกำเนิดอารยธรรมและการจัดลำดับชั้นรวมทั้งความคิดจากสมัยก่อนประวัติศาสตร์มาพิจารณาใหม่ ลู่ได้รับแรงบันดาลใจจากหลายสิ่งตั้งแต่ภาพเขียนผนังถ้ำสมัยโบราณและเทวตำนานกรีกไปถึงศิลปะและวรรณกรรมสมัยคริสตศตวรรษที่ 20 รวมทั้งภาพยนตร์แนวนิยายวิทยาศาสตร์ยอดนิยม เขานำเรื่องเล่าที่มีอยู่แล้วมาจินตนาการใหม่โดยผ่านประสบการณ์ตรงของเขา ตัวอย่างนิทรรศการเดี่ยวในช่วงที่ผ่านมาได้แก่ The Temple of Sleep (หอศิลป์แช็พเทอร์, พ.ศ. 2565) Millennium Approaches (หอศิลป์นีร์ อัลท์มัน, พ.ศ. 2565) Amnesia (หอศิลป์เฮรัลด์สตรีท, พ.ศ. 2567) และ Stoicheion (สถาบันศิลปะร่วมสมัย, วิทยาลัยศิลปะและการออกแบบแห่งรัฐเมน, พ.ศ. 2567) หนังสือ Smells Like Content (Endless Editions, พ.ศ. 2558) ของเขาอยู่ในคอลเล็คชันของห้องสมุดพิพิธภัณฑ์ศิลปะสมัยใหม่