Gimhongsok, known for his multidisciplinary approach and cynical humor, has spent two decades exploring the complexities of social order through diverse mediums. His work critiques institutions ranging from art history and the market to power structures, inequalities, and labor issues.
In Bangkok Art Biennale 2024, Gim creates a new work in the series Solitude of Silences. His research and interviews with local Thai workers about their lives and jobs give forms to three sculptures: a 32 year-old cat-masked motorbike delivery guy, Korn; a mid 20s dinosaur-masked supermarket cashier, Bua; and a 48 year-old mouse-masked long-haul bus driver, Somkiat, who dreams of a stable job like becoming a police officer.
Arranged in poses of exhaustion and powerlessness against a soft-carpeted stage, these hyper realistic figures become performing bodies, silently articulating the struggles of labor in the late capitalist, post-Fordist era where even sleep and dreaming—what Marx called "the last natural condition"—can become elusive in the face of a 24/7 market. The act of resting, of simply nurturing the body, is thus transformed into a quiet yet potent protest against the relentless demands of capitalism.
Gim has exhibited at major institutions globally, including the Seoul Museum of Art, Gwangju Biennale, and La Biennale di Venezia. His works are in prestigious collections including the Museum of Fine Arts, Houston and the National Gallery of Canada.
กิมฮงซกเป็นที่รู้จักจากการทำงานแบบสหสาขาและอารมณ์ขันแบบประชดประชัน ตลอดสองทศวรรษที่ผ่านมาเขาได้สำรวจความซับซ้อนของระเบียบสังคมโดยใช้สื่อหลากหลาย ผลงานของเขาวิจารณ์สถาบันต่าง ๆ ตั้งแต่ประวัติศาสตร์ศิลปะและตลาดงานศิลปะไปจนถึงโครงสร้างอำนาจ ความเหลื่อมล้ำและปัญหาเรื่องแรงงาน
ที่บางกอกอาร์ตเบียนนาเล่ 2024 กิมสร้างงานใหม่ในชุด Solitude of Silences การค้นคว้าและการได้สัมภาษณ์คนทำงานชาวไทยเรื่องชีวิตความเป็นอยู่และการงานทำให้เกิดงานประติมากรรมสามชิ้นเป็นรูปกรพนักงานส่งของทางจักรยานยนต์วัย 32 ปีใส่หน้ากากแมว บัวแคชเชียร์ซูเปอร์มาร์เก็ตวัย 20 กลาง ๆ สวมหน้ากากไดโนเสาร์และสมเกียรติ พนักงานขับรถบัสทางไกลวัย 48 ปีสวมหน้ากากหนูผู้ฝันอยากได้งานที่มั่นคงอย่างเจ้าหน้าที่ตำรวจ
รูปปั้นทั้งสามที่มีความสมจริงมากอยู่ในท่าที่แสดงความเหนื่อยล้าและไร้อำนาจบนเวทีที่ปูพรมนุ่ม ๆ ทั้งสามกลายเป็นเหมือนนักแสดงค่อย ๆ อธิบายปัญหาการใช้แรงงานในสมัยทุนนิยมตอนปลายและระบบหลังฟอร์ดที่แม้แต่การนอนหลับและฝันไปซึ่งมาร์กซ์เรียกว่าเป็น “สภาวะธรรมชาติสุดท้าย” ก็อาจไม่เหลือเมื่อมีตลาดที่เปิดตลอด 7 วัน ๆ ละ 24 ชั่วโมง การพักผ่อน การบำรุงรักษาร่างกายจึงถูกเปลี่ยนให้เป็นการประท้วงเงียบ ๆ แต่ทรงพลัง ต่อต้านความต้องการอันไม่มีที่สิ้นสุดของทุนนิยม
กิมจัดแสดงผลงานที่สถาบันทางศิลปะสำคัญ ๆ ทั่วโลกอาทิ พิพิธภัณฑ์ศิลปะกรุงโซล ควังจูเบียนนาเล่และลาเบียนนาเล่ดีเวเน็ตเซีย ผลงานของกิมสะสมอยู่คอลเลคชันชั้นนำอย่างพิพิธภัณฑ์วิจิตรศิลป์ นครฮิวสตันและหอศิลป์แห่งชาติแคนาดา