Still Life features the hands of a child protruding from a wall, holding a breathing sparrow. The lifelike bird stands in contrast against the white-lacquered, sculptural hands. The bird is an animatronic reproduction that palpitates and gasps for breath with the subtle movements of a wounded bird. With its outstretched hands, Still Life appears to directly address the audience, appealing to us to do something. However, we cannot intervene and remain powerless. In this sense, this piece is related to Elmgreen & Dragset’s so-called denial works—pieces that seem to invite interaction, but ultimately leaves the audience in the role of the frustrated voyeur. Well-known examples of denials include the forever-closed Prada Marfa, and Powerless Structures, Fig. 11, a diving board penetrating the windowpane at the Louisiana Museum of Modern Art in Denmark.
Elmgreen & Dragset have worked together as an artist duo since 1995. They have held numerous solo exhibitions at art institutions worldwide including at the Kunsthalle Praha (2023-24), Centre Pompidou-Metz (2023-24), Fondazione Prada (2022), and the 53rd Venice (2009). This is their second participation in the Bangkok Art Biennale. Their first participation was in 2020 where the 8-metre-high outdoor sculpture stands majestically in front of the East Asiatic Building and by the Chao Phraya River.
งาน Still Life เป็นมือเด็กสองข้างที่โผล่ออกมาจากกำแพงถือนกกระจอกที่ยังหายใจอยู่ นกที่ดูเหมือนมีชีวิตขัดแย้งกับรูปปั้นมือเคลือบขาว นกสตัฟฟ์นี้มีกลไกในการเคลื่อนไหวส่วนต่าง ๆ สามารถสั่นและอ้าปากเพื่อหายใจได้และเคลื่อนไหวไม่มากแบบนกบาดเจ็บ ด้วยมือที่เหยียดยื่นออกมา Still Life ดูเหมือนจะสื่อสารกับผู้ชมโดยตรงขอให้เราทำอะไรบางอย่าง แต่เราก็ทำอะไรไม่ได้ เราไม่มีอำนาจ ตามลักษณะดังกล่าวงานชิ้นเกี่ยวข้องกับกลุ่มงานของเอล์มกรีน & แดรกเซทที่เรียกว่า งานปฏิเสธ (denial works) หมายถึงงานที่เหมือนจะเชื้อเชิญให้ผู้ชมมีปฏิกิริยาตอบสนองแต่สุดท้ายแล้วก็ปล่อยให้เราเป็นเพียงพวกถ้ำมองที่ไม่สมหวัง ตัวอย่างงานปฏิเสธซึ่งเป็นที่รู้จักกันดีได้แก่ Prada Marfa ที่ปิดอย่างถาวรไปแล้วและ Powerless Structures, Fig. 11 กระดานโต้คลื่นซึ่งทะลุออกมาจากบานหน้าต่างของพิพิธภัณฑ์ศิลปะร่วมสมัยลุยเซียนาที่ประเทศ
เดนมาร์ค
เอล์มกรีน & แดรกเซททํางานร่วมกันแบบศิลปินคู่มาตั้งแต่ปี พ.ศ. 2538 มีนิทรรศการของตัวเองหลายครั้งตามสถาบันศิลปะต่าง ๆ ทั่วโลก อาทิ หอศิลป์ปราก (พ.ศ. 2566-2567) ศูนย์ศิลปะปงปิดู-เมตซ์ (พ.ศ. 2566-2567) มูลนิธิปราดา (พ.ศ. 2565) และเวนิสเบียนนาเล่ครั้งที่ 53 (พ.ศ. 2552) นี่เป็นครั้งที่สองที่พวกเขาได้เข้าร่วมงานบางกอกอาร์ตเบียนนาเล่ ครั้งแรกเมื่อปี พ.ศ. 2561 พวกเขาสร้างงานประติมากรรมกลางแจ้งสูง 8 เมตร ตั้งตระหง่านอยู่หน้าอาคารอีสต์เอเชียติกริมแม่น้ำเจ้าพระยา