Born in Bangkok, Marsi (1930-2013) was the only daughter of Prince Chumbot Paribatra who began her career as a self-taught artist. She was exposed to fantastic art and surrealism during her studies at Sorbonne University, Paris. Steeped in European art history, she explored fantasy, dreams, mythology and mysticism and participated at Salon des Comparisons, Musee d’Art Moderne in Paris. She found affiliation with fantastic art that explore dreams, mythology, mysticism. bestiary, fables and fairy tales. In the domain of phantasm, Marsi compared them with Hindu-Buddhist deities.
Marsi took interest in Dorthea Tanning and Leonor Fini whose subjects focus on female bodies, erotic pleasures and isolation of women. In Noah’s Ark (1991) and Leda and the Swan (1999), animals and masked creatures mingle with humans and deities. Marsi referred to Greek mythology in which Zeus came to Leda in the form of the swan to seduce her. Scenes of mother earth and goddess worship relate to nurture Gaia which inspired the theme of BAB 2024.
Marsi depicted all kinds of animals with centaurs, chimeras and human-beasts roaming in bacchanalian reverie. She lived in Annot alone with her cats, dogs and canaries in the woods.
Marsi met Salvadore Dali and discussed about her dreams that were mostly figurative with nature, animals and gardens as well as birth, love, old age and death. Marsi was one of the most underrated female artists in contemporary Southeast Asian art.
หม่อมเจ้ามารศีฯ (1930-2013) ประสูติที่กรุงเทพฯ เป็นพระธิดาของพระเจ้าวรวงศ์เธอ พระองค์เจ้าจุมภฏพงษ์บริพัตร ทรงเริ่มอาชีพศิลปินโดยฝึกฝนด้วยพระองค์เอง และได้สัมผัสกับศิลปะอัศจรรย์และศิลปะเหนือจริงช่วงเรียนที่มหาวิทยาลัยซอร์บอนน์ ฝรั่งเศส เมื่อทรงศึกษาประวัติศาสตร์ศิลปะยุโรปอย่างลึกซึ้ง ทรงค้นพบจินตนาการ ความฝัน ตำนาน ความลึกลับ และได้เข้าร่วมงาน Salon des Comparisons ที่ Musee d’Art Moderne ทรงเชื่อมโยงศิลปะที่สะท้อนความฝัน เทวตำนาน เวทมนต์ นิทาน และเทพนิยาย ส่วนของภาพมายามีการเปรียบถึงเทพในความเชื่อฮินดู-พุทธ
พระองค์ทรงสนพระทัยงานของ Dorothea Tanning และ Leonor Fini เกี่ยวกับร่างกายสตรี ความสุขทางเพศ และความโดดเดี่ยว ในงาน Noah’s Ark (1991) และ Leda and Swan (1999) สัตว์และสิ่งมีชีวิตสวมหน้ากากปะปนอยู่กับมนุษย์และเทพ มีการเอ่ยถึงเทพซุสที่แปลงเป็นหงส์แอบมาล่อลวงเลดา ส่วนพระแม่ธรณีและการสักการะเทพเจ้าสื่อถึงเทพีไกอา ซึ่งเป็นธีมงาน BAB 2024
ทรงวาดภาพสัตว์ทุกชนิดทั้งเซนทอร์ ไคเมร่า และอสูรที่กำลังเพลิดเพลินในภวังค์ พระองค์ประทับเพียงลำพังในเมือง Annot กับแมว สุนัข และนกขมิ้น
หม่อมเจ้ามารศีฯ ทรงได้สนทนากับ Salvador Dalí ถึงความฝันซึ่งส่วนใหญ่เกี่ยวกับธรรมชาติ สัตว์ สวน รวมไปถึงการเกิด ความรัก ความชรา และความตาย พระองค์ทรงเป็นหนึ่งในศิลปินหญิงที่ถูกมองข้ามที่สุดในงานศิลปะร่วมสมัยของเอเชียตะวันออกเฉียงใต้